Wat een Mongolen... - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jasper Guns - WaarBenJij.nu Wat een Mongolen... - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Jasper Guns - WaarBenJij.nu

Wat een Mongolen...

Blijf op de hoogte en volg Jasper

05 Juli 2012 | Mongolië, Ulaanbaatar

Om de trein van Irkutsk naar Ulaanbaatar te halen zouden we snachts om kwart voor vier opgehaald worden bij de gezinnen waar we bleven overnachten (vrij gebruikelijk hier). Dan kun je net zo goed tot een uurtje of drie in de stad blijven hangen bedacht ik me, slapen doen we wel in de trein. Gezellige avond geweest met twee Denen die ik eerder al had ontmoet in de trein en snachts eenmaal op het station aanbeland bleek dat het Nederlandse stel ivm ziekte besloten had om een dagje langer in Irkutsk te blijven. Voor mij uiteindelijk ook prima want daardoor had ik de coupe voor mij alleen om uit te slapen. Later die avond de vijf uur durende paspoort controle Rusland - Mongolie glansrijk overleefd en ondertussen had ik met de naastgelegen, en altijd gezellige ;-), Amsterdamse coupe de borrel reeds ingezet. Het zou weer een kort nachtje worden want de borrel hield dapper stand tot de late uurtjes en om half zeven sochtends zouden we arriveren in Ulaanbaatar. Het schitterende landschap was een feest voor mijn ogen in de vroege ochtend toen ik het rolgordijn in de coupe opende kort voordat we de hoofdstad binnenreden. Ok, in Nederland hebben we er ook wel een paar rond lopen, maar nog nooit had ik zoveel Mongolen bij elkaar gezien... Grappig om te weten trouwens dat er in de hoofdstad 1,3 miljoen Mongolen wonen terwijl er in heel Mongolië er nog geen 3 miljoen wonen. En dat in een land dat zo'n 38 groter is dan Nederland. Maar dat terzijde. Het slaapgebrek van het korte nachtje in de trein dacht ik enigszins te kunnen compenseren tijdens de busrit van Ulaanbaatar naar het Ger kamp waar ik twee dagen zou verblijven. Even wegdoezelen was er echter niet bij want het busje slingerde tijdens de rit dusdanig genadeloos van links naar rechts dat ik aanvankelijk dacht dat we te maken hadden met een kamikaze Mongool als chauffeur. Van tijd tot tijd bleef hij zelfverzekerd het tegemoet komende verkeer in de ogen kijkend links rijden om de vele bizar grote gaten in het wegdek vakkundig te ontwijken. Het verkeer bleek er echter aardig op ingespeeld want tijdens het rakelings passeren van de voertuigen bij het op het laatste moment naar rechts sturen leek, muv de passagiers, niemand echt onder de indruk te zijn.
Na het verblijf in het Ger kamp weer terug aanbeland in Ulaanbaatar waar ik de stad ben gaan verkennen. De stad is met name de laatste drie jaar flink in ontwikkeling, er wordt veel gebouwd momenteel en het toerisme groeit langzaam maar zeker. Desondanks wordt er door de Mongolen nog regelmatig gestaard naar het zeer beperkte aantal Westerlingen dat hier rondloopt. Een verdere kennismaking met het verkeer in de stad bleek echt bizar. De wet van het recht van de sterkste gaat hier volledig op. Tussen de continu tegen elkaar toeterende auto's die elkaar geen cm ruimte gunnen, rennen de voetgangers voor hun leven om de overkant van de straat te halen. Verder worden de zebra paden evenals diverse stoplichten volledig genegeerd. Na een tijdje door de stad te hebben gelopen is het tijd voor een biertje op het terras waarbij ik de laatste singel van de Red Hot Chili Peppers zachtjes op de achtergrond hoor. Best hip nog, die Mongolen.
Het bezoek aan de hoofdstad werd opgevolgd door een 6 daagse en 1700km durende tocht door de Gobi Woestijn. Het aantal inschrijvingen was klein dus uiteindelijk vertrokken we met vieren; een gids, een chauffeur, een 63 jarige Haageneese en ik. Sochtends vroeg stond het 4x4 busje al op ons te wachten om na een uurtje rijden de verharde weg te verlaten. Op naar de woestijn. Als eindbestemming van die dag zouden we een Ger Kamp aandoen waarbij we onderweg konden genieten van werkelijk prachtige landschappen. Het is indrukwekkend om te zien hoe die verschillende landschappen elkaar afwisselen en naarmate de dagen verstijken en we steeds dieper en dieper de woestijn intrekken wordt het droger en warmer. De volgende dag maken we aan het einde van de dag prettig kennis met een Nomadenfamilie evenals hun, in mijn ogen, primitieve levenswijze. Vriendelijke mensen en ondanks de grote taal barrière wanneer de gids er even niet is, spreken de twee zonen van tien en twaalf, die kort daarvoor samen kwamen aanrijden op de motor, een heel klein beetje Engels dat ze op school leerden. Savonds worden de kamelen gemolken en tijdens het luidruchtig gesmek en geslurp van het avondeten wordt er vol bewondering aan mijn beenhaar geplukt want dat kennen ze hier niet. Ik voel me net zo'n bezienswaardigheid als zij dat voor mij zijn. Na het eten brengen we al wandelend een bezoek aan de waterbron een kilometer verderop waar zij dagelijks hun water vandaan halen. Iets later die avond spelen we met stapel schapenbotten het spelletje "paardenrace" totdat er een verlate kameel van hun kudde arriveert van een lange dag grazen die eveneens gemolken moet worden. De avond nadert zijn einde. Omringd door complete leegte word ik tegen de nacht overvallen door de overweldigende stilte terwijl ik naar een schitterende kraakheldere sterrenhemel sta te kijken. Daar word je stil van... Even later is het ook voor mij tijd om te gaan slapen. Wanneer ik de insecten van mijn bed heb weggejaagd is het tijd voor mij om erin te gaan liggen waarbij mijn bed ongeveer net zover doorhangt als een hangmat tussen twee bomen die veel te dicht bij elkaar staan. Euh... welterusten.. De volgende dag is het weer zandhappen geblazen tijdens de mooie en alles behalve comfortabele rit. De chauffeur lijkt er een sport van te maken om zo snel mogelijk van A naar B te komen terwijl "de weg" zich daar totaal niet voor leent. Gordels zijn er niet voor de bijrijders dus van tijd tot tijd is het hard werken achterin om Full Contact tussen gezicht en hemelbekleding te voorkomen. Dat dit busje niet al vijf keer spontaan doormidden is gebroken is mij een compleet raadsel, en datzelfde geldt voor de manier waarop de chauffeur zonder enige vorm van navigatie zijn weg feilloos weet te vinden in deze uitgestrekte leegte. De volgende ochtend nemen we afscheid van de familie en bezoeken we op weg naar het volgende Ger kamp een Gletsjer (!) en de plek waar het skelet van de eerste dinosaurus ooit is gevonden. Beide mooi om te zien en wat ik echter stiekem zelfs indrukwekkender vond was de korte ontmoeting met twee dappere Israëliërs bij de dinosaurus vondst afgravingen. In Ulaanbaatar hadden zij beiden een motor aangeschaft om op eigen houtje zonder GPS een maand rond te toeren in Mongolië, een kompas en een kaart was voldoende. Over avontuur gesproken... Voor korte duur werd het kleine beetje avonturiers gevoel dat ik had even in een klein hoekje gedrukt bij het horen van hun verhalen. Een rondtochtje met een gids en chauffeur is eigenlijk pure luxe realiseerde ik me... Desondanks niet minder mooi. Verder tijdens de Gobi tocht de oude hoofdstad van Mongolië bezocht hetgeen eigenlijk niet meer is dan wat overblijfselen na de verwoestingen tijdens de oorlogen in het verleden. Zoals dat helaas met vele bezienswaardigheden het geval is in dit land. De laatste avond brachten we door bij een andere Nomadenfamilie en was wederom prachtig om te ervaren. Eenmaal gearriveerd in de avond stond het eten al op ons te wachten hetgeen ditmaal bestond uit een zeer goed smakende noedelsoep met gedroogd vlees. Voordat ik er aan kon beginnen kreeg ik vrijwel direct een kommetje vodka in mijn handen gedrukt van een van de bezoekende familieleden die iedereen om beurten voorzag van datzelfde kommetje vodka. Gezellig! Ik dacht laat ik maar gelijk eens een goede beurt maken hier en haalde uit mijn tas een fles vodka tevoorschijn die ik voor de trip als geschenk voor de familie had aangeschaft. Positief verrast werd de fles met tevreden en vriendelijke gezichten in ontvangst genomen om hem gelijk aan te breken. Hij zou het einde van het avondeten niet halen... Leuke gesprekken gevoerd met ze en na het avondeten was het tijd om de kudde van zo'n duizend schapen te verplaatsen naar een ander stuk grond. Imposant schouwspel om te zien hoe dat met minimale inspanning werd uitgevoerd. Vervolgens nog even wat gestoeid met de kids waarna het al weer tijd was om te gaan slapen, de volgende dag zouden we weer terug te rijden naar Ulaanbaatar. De simpliciteit van het leven van de Mongolen op het "platte land" heeft mij in positieve zin verbaasd. De wijze waarop het hele gezin op hamonieuze wijze leeft in een Ger van zo'n twintig vierkante meter welke dient als slaapkamer, woonkamer en keuken tegelijk. En tevens de manier waarop kinderen heel snel volwassen worden en meehelpen in het hard werkende bestaan. Echt prachtig om dit van zo dichtbij te mogen ervaren...
Goed, mijn reis door Mongolië zit er inmiddels weer op en morgen vertrekt deze jongen met de trein naar Beijing, eindpunt van deze meer dan zeer indrukwekkende Trans Siberië Express.

Thx again iedereen voor alle leuke reacties en we spreken elkaar in China!

Ciao Jasp

  • 04 Juli 2012 - 21:57

    Theo:

    Wat een fantastische reis.

  • 04 Juli 2012 - 22:14

    Pa En Ma:

    Jasper, weer een prachtig verhaal, en een ervaring rijker.
    Heerlijk om je zo te volgen. De droom wordt steeds meer werkelijkheid.
    Goeie reis verder door China.
    Liefs van ons.

  • 04 Juli 2012 - 22:36

    Frits:

    Prachtig man!

  • 05 Juli 2012 - 06:33

    Leonie.:

    Haha hoe krijg je in godsnaam 3 kids op je rug!? Respect

  • 05 Juli 2012 - 07:25

    Roy Blom:

    JALOERSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!!!

  • 05 Juli 2012 - 09:43

    Karina:

    Bedankt jappie voor je geweldige verhalen. Echt super om te lenzen! Erg mooie foto's ook. Geniet van de reis en ben benieuwd wat China voor je in petto heeft. Misschien 4 chinese kindjes op je rug?

    Groetjes!

  • 05 Juli 2012 - 12:13

    Kristel:

    Indrukwekkend - bijv.naamw.

    Als iets veel indruk maakt.

    3 definities
    1) [bijvoeglijk naamwoord]• wat veel indruk op je maakt vb: hij gaf een indrukwekkende voorstelling 2) in - druk` wek - kend -bijvoeglijk naamwoord en bijwoord- indruk (bet 2) makend...
    3) 1) Aangrijpend 2) Aanzienlijk 3) Blits 4) Deftig 5) Eerbiedwekkend 6) Fier 7) Glorieus 8) Groots 9) Imponerend 10) Impressief 11) imposant 12) Kolossaal 13) Magistraal 14) Monumentaal 15) Majestueus 16) Machtig 17) Nobel 18) Ontzettend groot 19) Ontzag inboezemend 20) Ontzaggelijk 21) Ontzagwekkend ...

    Spelling
    Correct gespeld: 'indrukwekkend' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en in de spellingwoordenlijst van OpenTaal.

    Intensiveringen
    Uitdrukkingen die indrukwekkend betekenen (waarin het woord zelf niet voorkomt):
    de blits maken; inslaan als een bom; klinken als een klok; van formaat;

    (Eerlijk gejat omdat ik gewoon 'indrukwekkend' een understatement vond... ;-) )


  • 05 Juli 2012 - 13:28

    Conny:

    Deel 3 van het verhaal weer ernstig leuk/interessant! Of we erbij zijn. Je bent alweer een bijzondere ervaring rijker zo te lezen. Gaaf man! De ' NL-mongooltjes' blijven je volgen.......

  • 05 Juli 2012 - 15:15

    Sabine:

    Ha Jasp! Gaaf om je ervaringen te lezen!! Lijkt mij waanzinnig allemaal!

  • 05 Juli 2012 - 16:48

    Erik:

    Weer helemaal goed om iets te lezen! Wanneer komt de film uit: "Indijasper Jones and the conquest of the Gobian dinosaur"? Goed verhaal joh! gelukkig niet zo kort :) Tot China, Ni Hao!

  • 05 Juli 2012 - 18:01

    Pieta:

    He jasper,
    Zit het reisverslag te lezen en lig in een scheur ze zitten me vanaf de bank ook allemaal aan te kijken van doe eens normaal . Ik hoor ze denken wat een mongool ze moesten eens weten hoe dicht ik bij deze mensen zit .Maar dan in het echte leven.Ik zie het helemaal voor me jij helemaal door gezweten in een spagaat in dat busje om je hoofd boven het raampje uit te houden echt ik heb buikpijn van het lachen.En wat beleef je veel in een paar dagen tijd . hoe kun je zoveel indrukken verwerken.Ik denk dat vodka een soort vervangend biertje wordt of melk thee what ever.Kijk uit naar je volgende verslag.Goeie reis doe voorzichtig.

  • 05 Juli 2012 - 19:58

    Mark:

    Ha jasper,
    Ik heb het abonnement op de krant maar opgezegd. Ik lees jouw verhalen veel liever.
    Ik zou daarom bijna zeggen "jammer dat je niet langer wegblijft" maar dat klinkt zo lullig ;-)
    Groeten, Mark.
    P. S.: het dak zit erop en de vakantie idem

  • 06 Juli 2012 - 10:19

    Marcel:

    Geweldig..... wat een avontuur. Naast de manier waarop je het e.e.a. verwoord ben je ook nog eens een goede fotograaf.... mooie plaatjes zeg. In die mongoolse tenten...... kan daar ook airco in? Veel plezier in de voortzetting van je reis.

  • 06 Juli 2012 - 13:02

    Stephan:

    Ha Jass,

    Echt helemaal top weer zo te horen. Vorige keer in "3 op reis" een stukje gezien over Mongolië en nu zie je je collega daar bij die Ger tenten, heb er gewoon een beeld bij zo hoe mooi het daar is.

    O ja als je gaat eten in china: nummer 142 schijnt erg lekker te zijn! :)

    PS 1: wie is die mongool onder die drie normale kinderen?
    PS 2: Nu ga ik toch ook twijfelen over dat paard in Rusland.

    Suc6 verder en tot je volgende verslag

    Ciao

  • 07 Juli 2012 - 23:00

    Hein En Petra:

    Hey Jappie.

    Geweldig die reisverhalen . We smullen er iedere keer weer van.Vrijdag ben ik even met Tygo bij Mam en Pap geweest en ik heb daar je verhaal gelezen. Had nog even de hoop je op skype te zien maar dat was jammer genoeg niet gelukt !Vanavond heeft Hein zitten lezen en we moesten tussen door telkens even grinniken om jou sappige verhalen.Het was net of we in dat zelfde "hangmatbed " moesten als jij.
    Jongen ,je moet gewoon schrijver worden als je thuis komt al is het maar in je vrije tijd.Het is of we samen met jou de avonturen beleven.
    Geniet lekker verder van je reis en we kijken met veel plezier uit naar je volgende reisverslag.

    Liefs en groetjes van Hein en Petra

    Kussssss Doeiiiiii!

  • 09 Juli 2012 - 15:00

    Alice:

    He Jasper,

    Net terug van vakantie ben ik eens even uitgebreid gaan zitten voor je reisverslagen. Drank, amsterdammers, mongolen en chauffeurs met een aparte reisstijl, het lijkt wel of je nog steeds tussen je Alklimaten bent!
    Fijn om te lezen dat je zo geniet, een maandje onderweg en al zoveel beleefd!
    Veel plezier in China.

    Liefs,
    Alice

  • 10 Juli 2012 - 01:56

    Linda:

    Hoi Jasper,
    Wat een leuke ervaringen en het leest als een trein! Geniet ze!
    Linda

  • 10 Juli 2012 - 06:06

    Lars:

    Dank je wel voor weer een prachtig verhaal jasper.

  • 11 Juli 2012 - 07:51

    Jeroen T:

    Jasper,

    Ik zeg direct een open sollicitatie naar Floorte Dessing, 3 op reis. Geen enkel bezwaar om daar aangenomen te worden met zo'n geweldig enthousiaste verhalen!


  • 12 Juli 2012 - 16:31

    Wiha:

    Jasper lekker genieten in Hongkong! Jammer dat je geen grotere rugzak bij je hebt voor de mooie spullen daar!!
    Liefs en goeie reis verder.

  • 13 Juli 2012 - 05:29

    Brammarleen:

    We willen worst en Mongoolse Vodka :-)
    Ps, de blaas al leeg?

    :-D

  • 13 Juli 2012 - 09:44

    Paul:

    Hey Gunsy, vandaag voor het eerst effe gekeken waar je uithangt. Je verhalen inspireren mij om hetzelfde te gaan doen, veel ouwhoeren, zuipen en ............. (Brazilaanse ?!!).

  • 14 Juli 2012 - 19:28

    Sifra:

    Hi Jasper!

    Super om je verhalen te lezen... nog maar zo kort weg en al zoveel beleefd!
    Veel plezier in China!

  • 15 Juli 2012 - 19:56

    Mijke:

    Wederom een prachtig verhaal om te lezen. Super!
    Wij zijn inmiddels al weer terug van 2,5 week Cuba. Verschil moet er zijn... x Mijke

  • 16 Juli 2012 - 18:17

    Frank Cramers:

    Man, wat heb jij een leven, geweldig om zo'n reisverslag te lezen.
    Denk wel dat we in de toekomst niet meer zo lullig een biertje gaan nemen.
    Geniet!!

  • 03 Augustus 2012 - 19:00

    Jw:

    He` Jasper,

    Ziet er allemaal geweldig uit, en super om je belevenissen te lezen!

    Groeten en geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mongolië, Ulaanbaatar

Around the World

Recente Reisverslagen:

12 Januari 2013

Final Thought

06 Januari 2013

All good things come to an end...

20 December 2012

Yesterday is history, Today is a gift, Tomorrow is

05 December 2012

Op naar de Argentijnse steak!

21 November 2012

Into Bolivia...
Jasper

Actief sinds 11 April 2012
Verslag gelezen: 765
Totaal aantal bezoekers 49125

Voorgaande reizen:

05 Januari 2017 - 29 Maart 2017

From Kilimanjaro to Everest Base Camp

01 Februari 2016 - 15 Maart 2016

Southern Africa

13 Juni 2012 - 10 Januari 2013

Around the World

Landen bezocht: