All good things come to an end... - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jasper Guns - WaarBenJij.nu All good things come to an end... - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jasper Guns - WaarBenJij.nu

All good things come to an end...

Blijf op de hoogte en volg Jasper

06 Januari 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Allereerst iedereen nogmaals alle geluk voor het nieuwe jaar! Hoop dat jullie allemaal een gedenkwaardige jaarwisseling hebben gehad. Na het feestgedruis in Santiago vertrok ik naar Buenos Aires om daar de boel eens te gaan verkennen. En terwijl we tijdens de landing rakelings over de grote stad heen glijden kreeg ik een goede indruk van hoe groot deze stad eigenlijk wel niet is, immens. Op aanraden van diverse andere backpackers die ik long the way ontmoette check ik in bij het Milhouse hostel waar het vrijwel iedere dag feest is. Of ja, zeg maar gerust iedere dag. Overdag diverse opties voor dagtripjes, savonds is het vaak indrinken in het hostel tijdens een feestje en snachts wordt zo'n beetje iedere nacht van de week een andere disco bezocht. Probleem is alleen dat wanneer je een avondje op stap gaat je de volgende dag vaak niet terug bent voordat de zon opkomt. De dag erop kun je dus rustig afschrijven. Savonds houd je je weer even rustig zodat je de volgende dag ook daadwerkelijk iets kunt zien van de stad zoals musea, pittoreske wijkjes, marktjes, de oude havens, etc. Veelzijdigheid ten top dus in deze supergave, bruisende megastad! En desondanks miste ik op een of andere manier de juiste sfeer hier waardoor ik mezelf de Kerst niet zag doorbrengen in Buenos Aires. M'n plannen om hier te blijven tot na de Kerst en vervolgens door te reizen naar Brazil nog maar eens onder de loep genomen waarna ik uiteindelijk besloot om m'n Zwitserse maten te vergezellen in Val Paraiso, Chili voor Kerst en oud&nieuw. Tijdens mijn escapades op Mysteryland hadden we ons dusdanig vermaakt dat me dit een beter plan leek. Relaxed om verzekerd te zijn van goed gezelschap tijdens de feestdagen bedacht ik me en bovendien zou het zowel prijstechnisch als locatietechnisch vrij uitdagend worden om nog iets te vinden tijdens de jaarwisseling in Brazil. Om de kosten te drukken pakte ik wederom de bus en na een dagje touren arriveer ik in Val Paraiso waar ik weer herenigd word met de mannen in een gezellige B&B. Weer even bijbuurten en de volgende dag was het alweer Kerst waarbij we een onszelf op een fatsoenlijk diner trakteerden. Dat wil zeggen bier en pizza op Kerstavond en op eerste Kerstdag een goed restaurant. Tijdens het afrekenen vragen we de restaurant houder of hij een taxi wil bellen om ons naar de bioscoop te brengen hetgeen gehoord wordt door een familie dat aan het tafeltje naast ons zat. De familie benadert ons en biedt aan om ons daar even heen te brengen, kleine moeite. Positief verrast kijken we elkaar even verbaasd aan en gaan we in op deze vriendelijke uitnodiging. Het is even proppen maar uiteindelijk passen we met zeven mensen in de auto en tijdens het ritje naar de bios worden we ook nog eens uitgenodigd voor een etentje bij hen thuis op de zaterdag voor de jaarwisseling. Jeetje.... de onovertroffen behulpzaamheid en gastvrijheid houden niet op zeg...! Klinkt goed, we zijn erbij! Tweede Kerstdag checken we uit het B&B en savonds nemen we intrek bij een groepje vrienden die we tijdens Mysterland hadden leren kennen en ons hadden uitgenodigd om bij hen te blijven als we naar Val Paraiso zouden gaan. Bij aankomst in de woning met een vrij hoog studentenhuis gehalte worden we hartelijk ontvangen door onze Mysteryland maten en maken we gelijk kennis met de overige bewoners. Wanneer het tijd is om een hapje te eten worden we meegenomen naar de binnenstad waar we een nauw afgelegen steegje inlopen om uiteindelijk bij een typisch Val Paraisoiaans restaurantje uit te komen. Geen toeristen te vinden hierzo. Leuk! Later die avond is het thuis nog even gezellig inborrelen waarna we koers zetten richting Viña del Mar, plaatsje vlakbij Val Paraiso waar we kennis maken met het bruisende nachtleven. De dagen die daarop volgen zien er ongeveer hetzelfde uit en voordat we het weten is er al bijna een week gepasseerd en is het tijd voor het etentje bij de familie. Aan de Facebook posts van broer en zus te lezen vinden ze het geweldig dat er enkele Europeanen op bezoek komen, lache. En nadat we worden opgehaald arriveren we even later bij hun bescheiden thuis waar we trots worden ontvangen met een glaasje Pisco, een typisch Chileens drankje. Tijdens eerdere pogingen mijnerzijds om dit drankje te nuttigen gedurende mijn reis legde ik direct een associatie met de gelijknamige vloeistof "pis" simpelweg omdat ik het niet te zuipen vond. Uit beleefdheid kon ik het echter niet afslaan en doe ik gezellig mee. En bij de eerste slok ben ik positief verrast want de bereidingswijze heeft kennelijk heel veel invloed op de smaak. Meevaller dus. Aanvankelijk is het altijd even afwachten hoe zo'n avondje verloopt en probeer je je op een of andere manier altijd enigszins netjes te gedragen als je bij vreemden bent. We hebben echter ons drankje nog niet op of vaders gooit een nogal schuine mop in de groep. Die zagen we niet aan komen en het ijs is gebroken. Er wordt vrolijk op los gebabbeld en geborreld en al gauw gaan we aan tafel voor een indrukwekkend potje gegrild vlees. En na een super gezellig en humoristisch avondje bij de familie besluiten we om samen met broer en zus nog even het nachtleven op te zoeken. Wat een briljant avondje weer...

De avond voor nieuwjaar plannen we in als een rustig avondje aangezien we de laatste dagen al vrij actief waren op alcoholisch gebied en tevens omdat de jaarwisseling voor de deur stond. We falen echter op kansloze wijze en terwijl er nog wat andere vrienden over de vloer komen wordt het drankvoorraadje dat we voor oudejaarsdag hadden ingeslagen genadeloos soldaat gemaakt. Hoppa... Geen probleem want de winkels waren op oudejaarsdag gewoon open. Smiddags doen we dus wederom wat inkopen waarna we aan het einde van de middag met een mannetje of tien richting het rotsstrand lopen om ons daar te vermaken tot na de jaarwisseling. Vrij aparte ervaring in positieve zin om in T-shirt, opgerolde broek en blote voeten gezellig in te borrelen tijdens een vriendelijk lachende zonsondergang. Het sfeertje zit er al gauw in en voordat we het weten zijn we de seconden al aan het aftellen voor nieuwjaar hetgeen gevolgd werd door een werkelijk spectaculaire vuurwerkshow langs de kustlijn... Supergaaf! Vanwege de gezelligheid blijven we vrij lang hangen waarna we samen met de mensen die we long the way ontmoetten terug naar het studentenhuis lopen om de afterparty in te zetten tot de late uurtjes. Ik zeg een geslaagde sessie weer...

Na de jaarwisseling in Val Paraiso nam ik een vlucht naar Rio om daar nog even een weekje te relaxen. Bij aankomst in Rio waan ik me echter al in Nederland vanwege het barre weer; grauwe hemel en regen, je kent het wel... Niet echt wat ik in gedachten had maar een dagje later zou het al weer bijtrekken. Op de dag van aankomst beland ik savonds op mysterieuze wijze in de hostelbar waar de caparinha's smaken zoals ze bedoeld zijn. En later die avond maak ik kennis met het spectaculaire nachtleven van Rio. De volgende dag is het weer even bijkomen waarna we savonds een straatfeest bezoeken in Lapa dat vaste prik is iedere vrijdag en zaterdag. Gezellig sfeertje! Eens kijken of ik de komende dagen ook nog eens wat bezienswaardigheden kan afvinken in het bruisende Rio zoals Santa Teresa, Copacabana Beach en de steps voordat ik weer koers zet richting Schiphol.

Het is echt prachtig om de gastvrijheid hier te ervaren! Om als vreemden te worden uitgenodigd om thuis te komen eten en bij mensen thuis een week te verblijven zonder enige verwachtte tegenprestatie. Werkelijk hartverwarmend! Mooi om te zien dat zoiets nog bestaat. Daarnaast is het eveneens fascinerend om te zien hoe ongelooflijk traag en inefficiënt sommige processen verlopen hier in het Zuid-Amerikaanse. Goed merkbaar toen ik een SD kaartje wilde kopen in een soort van elektronica zaak in Chili. Eerst ga je in de rij staan bij een balie om te vertellen dat je een SD kaartje wil waarna je een bonnetje krijgt. Vervolgens ga je dan met dat bonnetje in de volgende rij staan om dat SD kaartje af te rekenen bij de kassa. En tot slot ga je dan in de derde rij staan met datzelfde bonnetje van de eerste balie voorzien van stempel "betaald" om het SD kaartje daadwerkelijk in ontvangst te nemen bij de derde balie. Dit alles met als gevolg een drukte van jewelste, lange wachttijden en een mannetje of zestig personeel in een doorsnee winkeltje. Bizar... Maargoed, het zijn ook juist de verschillen in cultuur, gewoonten en denkwijze die het reizen zo mooi en interessant maken bedacht ik me...

Goed, tot zover mijn laatste reisverslag beste mensen. Het schrijven van de reisverslagen heb ik met veel plezier gedaan en zal altijd een onbetaalbare herinnering blijven voor later. Tevens heb ik enorm genoten van alle prachtige, lieve en hilarische reacties van jullie allemaal, waarvoor dank!! Het was me een waar genoegen jullie mee op reis te nemen :-)

Tot volgende week!
Ciao Jazz

  • 06 Januari 2013 - 16:04

    Linda:

    Hoi Jasper.Wederom weer een leuk verslag, zal het wel gaan missen maar.....superleuk dat je weet thuis komt! lfs Linda

  • 06 Januari 2013 - 16:23

    Annie Maas:

    dag Jasper,
    Ik ben er weer eens echt voor gaan zitten. Wat een mooi verslag weer. Je had je verhalen eigenlijk moeten bundelen en uitgeven. De moeite waard voor iedereen om te lezen.
    Wat zul jij af moeten kicken om weer in het gewone ritme te komen. Maar ik weet zeker dat er hier in Maarheeze een paar ECHT blij zijn dat je onderhand weer thuis bent. Ik hoop je nog een keer in het echt te zien in de Dennenlaan in het bos.

    De groeten en nogmaals bedankt voor al je mooie verhalen!!

  • 06 Januari 2013 - 16:23

    Laura:

    Ik heb genoten van al je mooie verhalen en fantastische verhalen! Geniet van de laatste dagen en alvast een goede terug reis! Ik zie je denk ik op het feestje van Ciel! Xxx

  • 06 Januari 2013 - 16:23

    Laura:

    Ik heb genoten van al je mooie verhalen en fantastische verhalen! Geniet van de laatste dagen en alvast een goede terug reis! Ik zie je denk ik op het feestje van Ciel! Xxx

  • 06 Januari 2013 - 16:24

    Hannie En Wim:

    Hey Jasper,
    Alweer je laatste verslag en tevens bijna het einde van een fantastische wereldreis.
    Inderdaad door je manier van schrijven hebben we de reizen van dichtbij meegemaakt.Het was geweldig om je zo te volgen.Vinden het ook weer erg fijn om je over een paar dagen heerlijk thuis te hebben. Achteraf zijn de 7 maanden best snel voorbij gegaan voor ons, maar dat was wel mede door je regelmatig te zien en te spreken via skyp .Dit grote avontuur pakt niemand je meer af en is een super ervaring geweest in je leven. Geweldig dat vreemde mensen jullie zo gastvrij hebben ontvangen.

    Lieve Jasper we wensen je nog een hele goeie reis en nog veel plezier de laatste dagen in Rio!!
    Heel veel liefs en knuffels van ons XX

  • 06 Januari 2013 - 16:38

    Frits:

    Jasper, beste wensen man,

    Ziet er allemaal weer top uit! Als je terug bent ff een keer een biertje doen en gezellig ff bij buurten?
    Kan ook nog wel wat info gebruiken voor deze zomer ;-)
    Stuur maar ff een mailtje of via whatsapp......0622231073

    fijne terugreis

    gr

  • 06 Januari 2013 - 17:38

    Hein En Petra:

    Hoi Jasper.Allereerst willen we jou net zo´n knetterend 2013 wensen als het vuurwerk dat je gezien hebt in Val Paraiso! Geweldig al die mooie verhalen, meiden, plaatsen, en wat je allemaal mee maakt. Wij hebben samen met jou kunnen genieten, mede door je leuke omschrijvingen was het of we er zelf bij waren. Wij hopen je weer snel te ontmoeten in dit koude kikker landje. Dat zal nog wel even wennen zijn. Nog hele fijne dagen en een voorspoedige terugreis. We zullen blij zijn je weer te zien. Groetjes, Hein en Petra.

  • 06 Januari 2013 - 17:55

    Theo:

    Jasper, Heb je in Rio Koos en Jennifer nog gezien?
    We zullen de reisverslagen nog missen.

  • 06 Januari 2013 - 18:24

    Roy Blom:

    Heuy Gunsy,

    Ik heb inderdaad erg genoten van jou tijd op deze trip.
    Super hoe je je ervaringen op schrift heb gezet op te delen met ons!!

    Geniet van de laatste dagen en welkom back!

    Gegroet,

    Roy Blom

  • 06 Januari 2013 - 20:06

    Erik:

    Hey Jasper!!

    Weer fantastische dingen gedaan...echt helemaal te gek. Ik heb nu al zin in de live verhalen...gaat vast goedkomen! Heb een hele goede reis terug maat!

    C u soon!
    Erik

  • 06 Januari 2013 - 21:18

    Guus:

    Hey hermana por qué estás sola?
    Estoy de pie por la ventana?
    Hey hermanita ¿puedo entrar ahí?

    Nog even wachten :-) Zie je later man! x

  • 07 Januari 2013 - 00:02

    Frank:

    Jasper,

    Jij bedankt voor jou geweldige verslagen.
    Steeds met heel veel plezier en beeldvormend gelezen.
    Ik hoop dat jij jou film hebt gemaakt..
    Tot vlug.
    Goede reis terug.

  • 07 Januari 2013 - 08:56

    Stephan:

    Hi Jazzie,

    Dat wordt dan maar weer een presentatie net zoals je ons informeerde over deze schitterende trip, maar dan een dag lang ;)

    C u soen

    Stephan

  • 07 Januari 2013 - 08:59

    Paul Vd V:

    Hoi Jasper,

    allereerst een goed 2013! Maar zo onvergetelijk als 2012 zal waarschijnlijk niet lukken.
    Ik moet bekennen dat ik niet alles heb gelezen, dat kan zijn door de jaloersheid :-)

    Veel plezier nog ouwe haksnor en safe journey!

    Grt Paul

  • 07 Januari 2013 - 09:31

    Iris:

    He Jasp,

    Wat een prachtig verhaal weer!
    Nog even als een malle genieten daar!

    See ya soon.

    xx Iris

  • 07 Januari 2013 - 09:42

    Walter:



    Hoi Jasper,

    Inderdaad, aan alle goede en leuke dingen komt een einde, zo ook aan jou reisverslagen. Helaas!
    Ik vond het super om je op deze manier te volgen. Ondanks je uitgebreide verslagen, valt er vast nog veel meer te vertellen. Ik hoor je verhalen graag!
    Goeie reis terug en tot gauw!

    Walter.


  • 07 Januari 2013 - 09:47

    Paul:

    Hey Jasper,

    Holy shit man, wat heb jij een geweldige tijd gehad. Dat zal wel effe wennen worden hier in ons kikkerlandje. Ik ben ervan overtuigd dat je nu eindelijk eens hebt leren zuipen !
    Nee, even serieus, ik ben ervan overtuigd dat je uit deze reis ontzettend veel hebt geleerd, al is het alleen al mensenkennnis. En dat zal je de rest van je leven van pas komen.
    Gunsy, ik hoop je ergens in 2013 weer eens live te kunnen spreken.

  • 07 Januari 2013 - 15:18

    Lars:

    Nou, weer een mooi verhaal jap.
    Leuke foto's enz.
    En voor straks welkom thuis.

    Lars

  • 08 Januari 2013 - 12:51

    Marc :

    Thnx voor de amazing trip mr. Guns.
    Enjoy youre flight "home".

    Groet,
    Marc

  • 08 Januari 2013 - 20:20

    Henk En Hanneke:

    Geweldig genoten hebben we van je verhalen en foto's! Dank en een goede terugreis. Groeten, Henk en Hanneke

  • 09 Januari 2013 - 12:45

    Mark:

    Ha Jasper,
    Mooie verhalen, fijn dat je het er zonder kleerscheuren vanaf hebt gebracht, goede reis!
    Groet, Mark.

  • 09 Januari 2013 - 19:56

    Kristel:

    And the old king said: "when you want something, all the universe conspires in helping you to achieve it"
    Goede terugreis!!!

  • 10 Januari 2013 - 09:52

    Pasquale:

    Hey Jasper,

    Time fly when you having fun!
    En idd, tis zo :(
    Aan de ene kant is dat goed aan de andere kant zou je willen dat je de tijd even stil kon zetten of terug kan gaan naar dat ene moment.
    Ik hoop voor je dat je terug kan kijken naar je wereld reis van: Zoooo dat was vet!
    Wat heb je veel gereist, gezien, meegemaakt en al het andere.
    Als je terug bent, rust nog even goed uit, geniet van wat je hebt gedaan voordat je weer in de "sneltrein" stapt van het dagelijkse leven. Ook leuk maar toch anders.
    Spreek je snel, doen we ff een biertje in het o"hh zoo gezellige Eindhoven. (wanne wereldstad :))

    Greetzzzzz

  • 11 Januari 2013 - 09:16

    Hannie En Wim:

    Lieve Jasper,

    Na een geweldige mooie wereldreis hebben we je donderdag 10 januari weer opgehaald op Schiphol.
    Het gaf ons een heerlijk gevoel om jou weer gezond en wel door de deuren naar buiten te zien komen.
    Hier eindigt jou story en meteen ook je fantastische blog. Je zult er nog vaak aan denken en misschien lezen.
    Lieve Jasper take care en succes en geluk in je leven, we zijn trots op je.

    Liefs pa en ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Rio de Janeiro

Around the World

Recente Reisverslagen:

12 Januari 2013

Final Thought

06 Januari 2013

All good things come to an end...

20 December 2012

Yesterday is history, Today is a gift, Tomorrow is

05 December 2012

Op naar de Argentijnse steak!

21 November 2012

Into Bolivia...
Jasper

Actief sinds 11 April 2012
Verslag gelezen: 823
Totaal aantal bezoekers 49136

Voorgaande reizen:

05 Januari 2017 - 29 Maart 2017

From Kilimanjaro to Everest Base Camp

01 Februari 2016 - 15 Maart 2016

Southern Africa

13 Juni 2012 - 10 Januari 2013

Around the World

Landen bezocht: