Van Rusland naar Azië - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Jasper Guns - WaarBenJij.nu Van Rusland naar Azië - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Jasper Guns - WaarBenJij.nu

Van Rusland naar Azië

Blijf op de hoogte en volg Jasper

22 Juni 2012 | Rusland, Irkoetsk

Lieve mensen, heel hartelijk dank voor jullie leuke, fijne en oprechte reacties! Heel prettig om te lezen hierzo :-)

Inmiddels aanbeland in Irkutsk, klein oud stadje net onder het Baikalmeer, Rusland. Om hier te komen heb ik een prachtige treinreis door Rusland achter rug. Vanaf Moskou werd de Italiaans sprekende Rus ingeruild voor een Braziliaanse en het Nederlandse stel, dat overigens van origine bestaat uit een Poolse en een Fransman, bleef gehandhaafd. Lekker internationaal coupe'tje dus waarmee ik het prima heb weten uit te houden. Leuke mensen. Je leert elkaar redelijk goed kennen in een korte periode. De overige reizigers bestonden voornamelijk uit Nederlandse en Duitse toeristen en natuurlijk ook veel Russen. Leuke kennismakingen! In de trein heb je verder niet veel om handen; sochtend ga je gewapend met wat wetties, tandenborstel en een busje deo naar de douche (lees toilet met fonteintje) om je op te frissen. Vervolgens drink je wat thee waarbij je heet water kunt krijgen van de trein-waterkoker die er uitziet als een apparaat dat tijdens de 2e wereld oorlog in een Russisch laboratorium gebruikt werd om nucleaire wapens te ontwikkelen. Je praat wat met de medereizigers, luistert wat muziek, je leest wat, geniet van het uitzicht of loopt wat rond. Eens in de zoveel tijd stopt de trein voor zo'n 20 min wat de mogelijkheid biedt om even de benen te strekken en wat frisse lucht te happen want in de coupe zijn de ramen op slot gedraaid met een speciale sleutel. Echter dankzij Mr Leatherman icm het zien van vele Macgyver afleveringen heb ik de ramen toch opengekregen hetgeen op prijs werd gesteld door de medereiziger in de coupe. Op sommige stations wordt er duchtig handel gedreven tussen de reizende handelaren, Babuschka's, toeristen en plaatselijke kooplui. Een mooi gezicht. Savonds ga je wat eten in de restaurantwagon, drink je een biertje of vodka onder het genot van goed bedoelde Russische jaren 80 disco muziek met bijbehorende videoclips. En als het bedtijd is kruip je weer in je opklapbedje waarbij het hobbelen van de trein je snel weer in slaap zal wiegen, tot de volgende dag weer aanbreekt. Gedurende de reis wordt het landschap waar we gestaag doorheen trekken steeds mooier en mooier en hoe verder we Rusland intrekken hoe verder we terug gaan in de tijd zo lijkt het. De vele vele kilometers bossen die aan ons voorbij gaan (prettig om je te realiseren dat er nog zoveel bos bestaat overigens) worden van tijd tot tijd afgewisseld door oude vervallen dorpjes die een triest gevoel in mij naar boven brengen. Het tijdschema in de trein van de stops is aangegeven in Moskou tijd terwijl de klok in de trein een tijd aangeeft die niets te maken heeft met de Moskou tijd, laat staan de lokale tijden. Gaandeweg begin ik met het passeren van de vele tijdzones steeds meer het besef van tijd of datum te verliezen, en eerlijk gezegd, het maakt me ook niet meer uit. Wat een heerlijk gevoel...
De laatste avond / nacht in de trein naar Irkutsk werd ik wederom zeer aangenaam verrast door de onverwachte Russische gastvrijheid. Een paar coupe's verderop zaten twee vrienden, de een met dochter en de ander met zoon op weg van Moskou naar Vladivostok voor een vakantie. De dochter had reeds kennisgemaakt met mij omdat ze haar Engels graag wilde verbeteren. Toen we op een gegeven moment op de gang stonden te praten met wat mensen werden we vriendelijk uitgenodigd om even een vodka'tje te komen drinken met ze. Gezellig... waarom niet.. In hun coupe aanbeland werd met gepaste trots de zelf gebrouwen, en zeer goed smakende, vodka op tafel gezet waarna de uit de kluiten gewassen Rus een serieus jachtmes tevoorschijn toverde. Laten we zeggen uit de categorie Rambo. Het zal je niet verbazen dat dat mijn wenkbrauwen evenals die van de Braziliaanse kort deed fronsen. Het mes diende in dit geval echter niet voor de jacht maar om wat tomaten en komkommer te snijden voor bij de vodka, zoals dat kennelijk een authentiek Russisch vodka intermezzo betaamt. De onververwacht prachtige vodka / whisky drink avond werd bezegeld met twee setjes RVS borrelglaasjes in reisformaat als een cadeautje van de Rus. Ondanks de geruststellende woorden van de Russen voelde ik me enigszins ongemakkelijk aangezien ik niets had om terug te geven. Ja, een langdurig gedragen boxershort mss... Nee, dan was de Braziliaanse beter voorbereid toen ze een Brasil-shirtje tevoorschijn toverde als wedergift. Prachtige ervaring weer...
De volgende dag zouden we vroeg in Irkutsk arriveren en toen het zover was viel het me honderd procent mee met de lucht aangezien iedereen drie dagen en vier nachten dapper z'n scheten had weten in te houden. We reisden per bus direct door naar Listvianka, een dorpje pal aan het prachtige mystieke Baikal meer. Hier wordt je werkelijk stil van... Nou ja, zo had ik me dat voorgesteld; door de laag hangende mist was er eigenlijk geen ruk te zien.. Desalniettemin was het een mooi gezicht. Aangekomen in de homestay ging ik eerst iets doen wat gedurende afgelopen drie dagen steeds hoger op mijn prioriteiten lijst kwam te staan; douchen... Bij het zien van de douche kreeg ik een déjà vu naar een slechte dag van mijn studentenhuis in Eindhoven. En ondanks het feit dat de douche een zeer sterke en schizofrene eigen wil had, hetgeen resulteerde in een afwisseling van bloedheet en ijskoud water, was het een van de fijnste douche's ooit. Vandaag een dagje Irkutsk; veel oude houten gebouwtjes nog en vriendelijke behulpzame mensen die ondanks de teletijd machine ervaring er verrassend goedgekleed bij lopen. Terwijl ik met enkele medereizigers op een terras een welverdiend koud biertje aan het drinken ben brengt de zon met een comfortabele 26 grC een tevreden glimlach op mijn gezicht. Vannacht zal ik op de trein stappen om weer verder te hobbelen into Mongolia, zin in..

Tot zover, bedankt voor jullie interesse en een heel fijn weekend iedereen!

Ciao Jaspert

  • 22 Juni 2012 - 10:23

    Laura:

    Super om te lezen Jasper! Gaat je goed af, een mooie blog schrijven :) Fijn dat het je allemaal zo goed bevalt! Geniet! X Lau

  • 22 Juni 2012 - 10:27

    Erik:

    Aaahhhh...Babushka's! Ik was al benieuwd wanneer je die tegen zou komen :P Klinkt allemaal goed...Have Fun!

  • 22 Juni 2012 - 11:14

    Patrick Nijhuis:

    Jasper kerel, je moet schrijver worden. Leuk verhaal.

  • 22 Juni 2012 - 11:29

    Fritsel..:

    Idd Jasper, niet slecht geschreven voor een analfabeet met vodka in zijn lijf athans ;-)
    Keep up the good work!!!

    Greetz

  • 22 Juni 2012 - 11:54

    Anne:

    wow, nu al zo'n fantastische reis! gaaf om te lezen...(met enige jaloezie weliswaar). Ultiem genieten!

  • 22 Juni 2012 - 12:01

    Marcel:

    Jasper, wat een geweldig avontuur. Als ik de tekst lees dan hoor ik het je vertellen als of je tegenover me zit.... Net wat Patrick al schrijft, je moet schrijver worden, zoals jij het op papier zet is leuk en boeiend om te lezen. Ik verheug mij op het volgende verslag. Veel plezier daar. Greetzzzz Marcel

  • 22 Juni 2012 - 12:55

    Kristel:

    waar zijn de foto's van biertje 5, 6, 7, 8...... die vind ik dan weer interessant ;-)
    Enjoy the trip Jaspert!

  • 22 Juni 2012 - 14:30

    Jordy:

    Hey Jasper heb je verslag gelezen en ik vind het echt super wat je allemaal meemaakt en hoe je het verwoord. Ik zou zeggen ga zo door met je verslagen. Groeten, Jordy

  • 22 Juni 2012 - 16:05

    Frank Cramers:

    Jasper jongen,
    Ik ben gigantisch blij dat dit soort ervaringen geweldig zijn.
    Schitterende verslagen, op deze manier kan ik me helemaal inleven, gaaf, echt.
    Het gaat je goed, gegund!!

  • 22 Juni 2012 - 19:49

    Conny:

    Zoals je kunt lezen zijn je 'volgers' enthousiast over je verslagen; of we er een beetje bij zijn! En ja...tuurlijk een beetje jaloers; wat maak je al geweldige dingen mee. Laat ons maar mee genieten. P.s. Zal vast uitgever polsen .?.....

  • 22 Juni 2012 - 20:43

    Mijke:

    Klinkt allemaal super! Geniet ervan. x

  • 22 Juni 2012 - 22:25

    Guus:

    Sjappert! Kussen uit de irish pub van iris en mij!

  • 23 Juni 2012 - 06:14

    Big Bro:

    Hey maatje,
    ik hoor het wel: Slap ouwehoeren, zuipen en onderbroeken-taal.
    Niks veranderd dus. Geniet ervan!
    M

  • 23 Juni 2012 - 17:03

    Pa Ma En Hepe :

    Jasper,
    Weer super om je reisverslag te lezen. We hangen aan je lippen.
    Volgens ons wordt dit 7 maanden genieten!!
    Fijn dat het tot nutoe zo goed volgens plan verloopt, nog veel plezier.
    Lieve groeten vanuit Duitsland van ons.
    XX

  • 24 Juni 2012 - 11:17

    Mark:

    Ha Jasper, mooie verhalen, fijn om te lezen. Tof dat de reis zelf de belevenis is geworden en niet meer slechts een middel om van A naar B te komen; da's pas ultiem reizen! Geniet, groeten, Mark.

  • 24 Juni 2012 - 11:30

    Leo:

    De foto's zijn haast niet meer nodig om al je avonturen te laten zien, je verhalen doen dit al prima! Leuke blog! Enjoy! xLeo (vanuit een regenachtig Eindhoven)

  • 25 Juni 2012 - 08:38

    Stephano:

    Ha Jas

    Gelukkig is het alweer maandag... Een mooi begin van de week naar het volgende avontuur.

    Ciao

  • 25 Juni 2012 - 18:57

    Simone:

    Hey Jap, het klinkt allemaal erg gezellig! Fijn te lezen dat je het goed maakt.
    Vind het heerlijk om je verhalen te lezen, ga zo door!!
    Lfs simone

  • 26 Juni 2012 - 20:29

    Ilse:

    Hoi Jasper,
    Erg leuke verhalen! Hmm, wat heerlijk om geen rekening te hoeven houden met de dagen en tijd. Beetje jaloers zeg ik... Geniet ervan ;)
    X Ilse

  • 29 Juni 2012 - 06:30

    Lars:

    Hee maat, wat een heerlijk verhaal om te lezen.
    Laat de rest ook maar komen.

  • 29 Juni 2012 - 06:47

    Dennis Breed:

    Yooo Japser!
    Mijn vriendinnetje is weer terug van haar Transibirië reis en hebben even naar de foto's zitten kijken, maar er zijn veel herkenbare dingen! :) Leuk man! Zij heeft het super gehad, dus ga er vanuit dat jij het ook naar je zin hebt, ook op de maken uit je stukjes! Geniet ervan!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Irkoetsk

Around the World

Recente Reisverslagen:

12 Januari 2013

Final Thought

06 Januari 2013

All good things come to an end...

20 December 2012

Yesterday is history, Today is a gift, Tomorrow is

05 December 2012

Op naar de Argentijnse steak!

21 November 2012

Into Bolivia...
Jasper

Actief sinds 11 April 2012
Verslag gelezen: 2401
Totaal aantal bezoekers 49138

Voorgaande reizen:

05 Januari 2017 - 29 Maart 2017

From Kilimanjaro to Everest Base Camp

01 Februari 2016 - 15 Maart 2016

Southern Africa

13 Juni 2012 - 10 Januari 2013

Around the World

Landen bezocht: