Namibia - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Jasper Guns - WaarBenJij.nu Namibia - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Jasper Guns - WaarBenJij.nu

Namibia

Door: Jasper Guns

Blijf op de hoogte en volg Jasper

05 Maart 2016 | Namibië, Swakopmund

Met de grensovergang naar Namibië werd het 'comfort' van de verharde wegen geleidelijk ingeruild voor hobbelige zandwegen, steeg de temperatuur en was het stof happen geblazen. De truck is niet voorzien van airconditioning en vanwege de hoge temperatuur hou je toch graag een raampje open. In ruil daarvoor doorkruisten we bijzonder mooie berglandschappen met bijbehorende diersoorten zoals zebra's, spiesbokken en republikeinswevers. Prima deal! Vooral de republikeinswevers zijn grappig. Kleine nieuwsgierige vogels die de hele dag door een soort van lachend geluid maken, alsof ze elkaar de hele dag door moppen vertellen. Anders dan de meeste vogels bouwen zij gezamenlijke nesten die er uit zien als kleine dorpjes in de bomen. Soms wordt er echter dusdanig ijverig uitgebreid dat de boom (deels) bezwijkt onder het gewicht van de nesten. Maar dat terzijde. De komende dagen zetten we koers richting Swakopmund, een klein stadje aan de Atlantische oceaan. Long the way pakken we diverse highlights mee waaronder Fish River Canyon, Sossusvlei en verblijven we een paar dagen in het afgelegen natuur reservaat Greenfire Desert Camp. Prachtige omgeving. Onderweg is het vooral kamperen in tenten. De truck is uitgerust met een keuken waar we elke dag ontbijt, lunch en diner prepareren, nou ja, de gids / kok (en een goeie!) / chauffeur wil dat zeggen. Wanneer we ergens aanbelanden is het meestal kamp opmaken, biertje drinken en een kampvuurtje bouwen tegen een ondergaande zon. Prima vol te houden. Op de Camp sites worden we geregeld vergezeld door schorpioenen en door mensenvoedsel aangetrokken eekhoorns en jakhalzen. Gezellige boel dus. We verblijven meestal 1 tot 2 nachten en sochtends is het tenten opvouwen, ontbijten en is het vaak rond zonsopkomst tijd om te vertrekken. Hoe mooi het ook is allemaal, zo nu en dan is de luxe van een goeie warme douche en het comfort van een echt bed van de lodges waar we soms verblijven ook echt genieten. Eenmaal gearriveerd in Swakopmund voelt het met zo'n 22gr wat frisjes aan in vergelijking tot de 35gr die we de voorgaande dagen op het menu hadden staan. Terwijl ik het stadje verken tik ik voor een paar tientjes een gitaar op de kop en als ik even later door een supermarkt loop valt m'n oog op een spreuk die groot op de muur staat geschreven; “If your dreams don't scare you, they're not big enough”. De spreuk was me wel bekend maar wat een goeie willekeurige plek voor zo'n spreuk bedenk ik me. Na een knap avondje op stap met de club in Down Town Swakopmund luisterend naar een DJ die onlangs pas de muziek had ontdekt van Swedisch House Mafia, wandel ik sochtends naar het strand. Telkens weer verbaas ik me over de aantrekkingskracht van het strand, waar dan ook. Het geluid van het breken van de golven, het ruisen van de wind en het tsjirpen van enkele zeemeeuwen op de achtergrond bezorgen me een gevoel van thuiskomen. Rest mij voorlopig niets meer dan een beetje voor me uit staren over de horizon waar de fel blauwe lucht de uitgestrekte Atlantische Oceaan ontmoet. Dit kan ik wel uren volhouden. En dat is dan ook precies wat ik doe. In Swakopmund laat ik de diverse optionele adrenaline activiteiten even voor wat het is, het enige waar ik me wel voor opgeef is de Township tour. Zowel in Johannesburg als in Kaapstad was ik al eerder langs de eindeloze lokale Townships afgereden maar nog geen kans gezien om ze te bezoeken. Op de weg daar naartoe krijgen we kort wat tekst en uitleg over het ontstaan van de Townships, de huidige situatie en wat info over het maken van fotos. Voordat je je camera op iemand richt eerst even vragen of je een foto mag maken zo klinkt het devies. Fair enough. Eenmaal op de druk bezochte grote markt aanbeland lopen we langs enkele kraampjes waar ze in mijn ogen vreemd voedsel verkopen zoals wormen en insecten. Ik pas. Links en rechts vraag ik of ik een foto mag maken maar het antwoord klinkt vaker nee dan ja. Het voedsel in de kraampjes mag wel gefotografeerd worden dus ga ik m'n gang. Maar nog geen twee seconden na het nemen van de foto beginnen twee marktkoopvrouwen woest in mijn richting te schreeuwen met bijbehorende handgebaren. Zodra we de Township binnen gingen voelde ik me al een soort van op m'n hoede, maar dit leek de verkeerde kant op te gaan. Een van de dames staat op en begint nog steeds schreeuwend mijn richting in te lopen waardoor de sfeer alsmaar grimmiger wordt. Ik voelde me niet bepaald veilig. Pas toen ze op me afliep merkte ik dat haar blik langzaam weg draaide en leek de felle boosheid niet op mij te zijn gericht. Vlak achter mij liep een andere Township bewoner die zojuist bij het naastgelegen kraampje iets had gestolen. Na het aanhoudende geschreeuw van de dames besloot hij de buit terug te gooien richting de kraampjes waarna hij onopvallend in de drukke menigte verdween. De toon was gezet. En hoewel de lokale gids totaal niet onder te indruk leek van deze scene vond ik het een mooi tijdstip om terug te gaan naar het busje. Tijdens de tour bezoeken we ook een schooltje waar we onderricht krijgen in het spreken van de Damara klik taal. Vriendelijke mensen hier. Verwoede pogingen leiden tot een kansloze missie waarbij we onszelf vooral voor paal zetten, hilarisch. Zouden ze het erom doen? Gedurende de tour voel ik me wisselend op m'n gemak, soms erg welkom en soms totaal niet welkom. De vele starende norse blikken probeer ik te doorbreken met een vriendelijke glimlach en een zwaai. Als antwoord hierop krijg ik soms een onveranderde norse blik aangevuld met een middelvinger, maar gelukkig krijg ik in de meeste gevallen eenzelfde vriendelijke glimlach en zwaai terug. Gemengde gevoelens hier maar indrukwekkende ervaring.

Suzanne Jansen-Beugels
A trip down memory lane! :

Petra Guns
Hoi Jappie. Leuk weer wat van je te horen. Je hebt weer prachtige foto's genomen. Het wisseld met de dag met de temperatuur wel af zo te horen. Maar nog altijd beter dan hier . Het is hier nog steeds nat en fris. Zo te horen heb je al heel wat prachtige dieren gespot. Het ziet er allemaal geweldig uit, en je verhalen zijn weer sappig. Geniet nog van al het moois dat de Afrikaanse landen je bieden. Douchen doe je straks thuis maar. Liefs en groetjes van ons.

Patrick Blum
Biiutful jasper!

Frits van Schagen
Zwaar vette foto's! Enjoy maat!

Marjolijn Kamp
Wow.....looks good!!! Wn wederom leuk en mooi beschreven! Enjoy!

Astrid Guns
Gaaf hoor! Geniet nog!

Hannie Guns-Roodenburg
Hey Jap, Fijn dat er weer wifi is dus kontakt.. Weer veel leuke dingen meegemaakt en gezien en een gitaar gekocht. Waar heb ik dat meer gehoord? Misschien nog wat locals die mee willen doen.. Mooie spreuk!! Zo benieuwd hoe de Victoria Waterfalls zijn en de rest van je trip. Lieve Jap geniet van je laatste weken en goeie reis. Lfs pa en ma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Namibië, Swakopmund

Southern Africa

Recente Reisverslagen:

15 Maart 2016

Zimbabwe

08 Maart 2016

From Namibia to Botswana

05 Maart 2016

Namibia

22 Februari 2016

Cape Town

15 Februari 2016

Otter Trail
Jasper

Actief sinds 11 April 2012
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 49031

Voorgaande reizen:

05 Januari 2017 - 29 Maart 2017

From Kilimanjaro to Everest Base Camp

01 Februari 2016 - 15 Maart 2016

Southern Africa

13 Juni 2012 - 10 Januari 2013

Around the World

Landen bezocht: