Otter Trail - Reisverslag uit Stormsrivier, Zuid-Afrika van Jasper Guns - WaarBenJij.nu Otter Trail - Reisverslag uit Stormsrivier, Zuid-Afrika van Jasper Guns - WaarBenJij.nu

Otter Trail

Door: Jasper Guns

Blijf op de hoogte en volg Jasper

15 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Stormsrivier

Een vrij populaire vijfdaagse hike van zo'n 50km over de bergen langs de Zuid kust van Zuid Afrika. De Otter Trail, dat is wat er op de planning stond de komende dagen. Per dag starten er maximaal 12 mensen en met die groep loop je van hut naar hut. Aanvankelijk klonk het me allemaal wel do-able in de oren beetje wandelen langs de kust, maar van wandelen zou geen sprake zijn. De dag voor aanvang van de trail verzamelen de overige vrienden zich in het park Storms River Mouth, iets ten Westen van Port Elisabeth. Leuke gezellige vriendenclub. Na een korte tekst en uitleg de volgende ochtend gaan we van start. De hutten zijn niet voorzien van gas en elektriciteit en long the way ergens een snickers halen is er niet bij. Ieder draagt dus z'n eigen voedsel voor de komende vijf dagen. Tel daar water, kleding, kookgerei en een camera bij op en dan kom je op een rugzak van zo'n 15kg. De eerste dag is het zo'n 5km naar de eerste hut. Prima te doen en het tempo ligt ongeveer gelijk. Op eentje na dan. Ik loop achter haar als laatste man en op een gegeven moment vraagt ze of ik niet voorbij wil omdat ze me niet wil ophouden. Ik bedank voor haar aanbod en hoor mezelf vervolgens een verhaal vertellen over een wolfpack. Hoe wolven in groepen rondtrekken en dat ze de zieke, gewonden en ouderen altijd voorop laten lopen zodat zij het tempo bepalen en de groep niet kwijt raken doordat ze te ver achterblijven. De komende dagen zou ik tevens veelal als laatste man lopen. Niet zozeer vanwege m'n stoere wolfpack verhaal maar meer omdat ik serieus m'n best moest doen om de rest van de groep bij te benen. Nondejus zeg, aanpoten hier. De paden die we trotseren variëren tussen vlakke wandelpaden en diepe rivier oversteken tot steile afdalingen en opklimmingen waarbij gebruik van handen en voeten bittere noodzaak is. Gedurende de trail spotten we geen enkele otter, zoals de naam doet vermoeden. Waarom het dan zo is genaamd? Geen idee. De enige link die ik kon leggen met de naam Otter Trail is het feit dat je vijf dagen loopt te zweten als een otter. Goeienherders. De vijf dagen vliegen uiteindelijk voorbij zoals dat achteraf wel vaker voelt als iets te gek was. Onderweg adembenemende uitzichten over rotspartijen en de Indische oceaan, goeie gesprekken en kampvuurtjes aan het strand onder een prachtige sterrenhemel. Back to basic in optima forma. En daardoor smaakte het eerste koude biertje op de laatste dag van de trail dan ook als nooit tevoren.

IrisDaphne Lempens
Gaaf!

Twan Van Gerven
Ben jaloers. Dat zijn mooie tochten Jasper!

Marlène Morgenstern
Superrrrr Jasper Guns. Geweldige foto's en wat n ervaring weer!!! Gr Marlène. Xx

Fenneke Pommer
Te gek!! En wat schrijf je prachtig! Leuk!

Hannie Guns-Roodenburg
Alweer een geweldig verhaal Jasper..en mooie foto's . Kijken alweer uit naar het vervolg. Genieten zo te zien!! lfs van ons xx

Mieke Guns
Prachtig die sterrenhemel, geniet nog!

Willemijn Overwater
Geweldig om te lezen Jasper!

Silvy Driessen-Schuttinga
Wauw, mooi zeg!

Astrid Guns
Klinkt behoorlijk pittig, die Otter trail! maar je hebt het toch mooi weer gefikst!

Guus van Mil
Zweten als een otter haha. Goeienherders indeed!

Karin Brink
Wauw a life time experience. Super gaaf!

Emmy Guitjens
Wat geweldig en te gek dat je zo'n ervaringen kunt opdoen. Geniet ervan.

Dimitri Guns
Mooie foto's gozer! Geniet r van!

Jasper Guns
Hartelijk dank weer allemaal voor de leuke reacties! Brengt een glimlach op mijn gezicht :)