Zimbabwe - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Jasper Guns - WaarBenJij.nu Zimbabwe - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Jasper Guns - WaarBenJij.nu

Zimbabwe

Door: Jasper Guns

Blijf op de hoogte en volg Jasper

15 Maart 2016 | Zimbabwe, Victoria Falls

In Vic Falls stond ons weer een warm en lux welkom te wachten in de Drifters lodges, relaxt. Diverse optionele activiteiten ook hier weer waarbij ik kies voor de Lion walk, een organisatie die zich middels een speciaal programma inzet om het sterk teruglopend aantal leeuwen weer op peil te krijgen. Bij aankomst krijgen we een een korte uitleg over het programma en spreken ze over welpen van 18 maanden waarbij ik een beeld voor me kreeg van een uit de kluiten gewassen kat. Maar toen op een gegeven moment de leeuwen ons tegemoet kwamen lopen deinsde iedereen even terug. Na 18 maanden zijn ze namelijk bijna volwassen en een goeie meter hoog. Geweldig om ze van zo dicht bij te kunnen ervaren en aan te raken. Na een paar maanden zouden ze de volgende fase van het programma in gaan waarbij ze zelfstandig leren jagen in het wild om daar ook te kunnen overleven. Na een bezoek aan de prachtige watervallen Victoria Falls stond verderop de route door Zimbabwe in Matapos een Rhino Tracking op het programma. Aanvankelijk werd ik niet heel enthousiast moet ik zeggen. Een goeie foto van een neushoorn was reeds in bezit en hoe spannend is dit dier nu werkelijk bedacht ik me. Goh, wat zat ik er langs zeg. Onder begeleiding van Ian, geboren en getogen Zimbabwaan en neushoorn expert, zouden we te voet op zoek gaan naar de neushoorns om ze van dichtbij te bewonderen. Onderweg krijgen we uitgebreide informatie over de verschillende bijzondere planten met functies als zeep, pijnstillers, kruiden, etc. Tevens krijgen we tekst en uitleg over hoe te gedragen vlakbij de neushoorns. Zijn gedetailleerde kennis over de neushoorn is dermate indrukwekkend dat zelfs National Geographic hem geregeld benadert voor programma's. Wanneer we het 460km2 tellende Matopos National Park binnenrijden komen we na een tijdje een met een AK47 bewapende Park Ranger tegen die we een lift geven verder het park in. Het zware geschut is niet gericht tegen de dieren in geval van nood maar tegen de stropers. Voor de hoorns van de neushoorns worden op de zwarte markt absurd hoge bedragen neergeteld en dientengevolge wordt de neushoorn met uitsterven bedreigd. In een poging om dat te voorkomen geldt er onder andere in Zimbabwe voor de Park Rangers een liscense to kill wanneer ze stropers op heterdaad betrappen, hetgeen ook geregeld voorkomt. Als we op een gegeven moment vanuit de jeep in de verte enkele neushoorns spotten parkeren we de jeep en gaan we te voet verder. Na een half uur worstelen door de druk begroeide wildernis zijn we ineens vrij dicht bij zes neushoorns op een kleine 15 meter afstand. Zodra ze ons in de gaten hebben houden ze op met grazen en kijken ze verrast op om ons vervolgens nauwlettend in de gaten te houden. Als ze zich bedreigd voelen en de aanval inzetten bereiken ze binnen no time een indrukwekkende snelheid van 55km/h waarbij we in een confrontatie ronduit kansloos zouden zijn. Even slaat de onrust toe wanneer een jonkie ietwat angstig tussen de neushoorns en ons door begint te rennen. Iedereen verstijft even maar de aparte geluiden die Ian vervolgens maakt stelt hen zichtbaar op hun gemak en kort daarop slaat zelfs de nieuwsgierigheid toe. Al grazend komen ze langzaam steeds dichterbij, totdat we ineens oog in oog staan met een volwassen neushoorn op nog geen twee meter afstand. Ongelooflijk.. Terwijl we de volgende dag vroeg in de ochtend de in uniform geklede jonge kinderen en tieners lange afstanden naar school zien lopen vervolgen we onze weg door Zimbabwe richting Zuid Afrika. Het zou een 360km durende “Afrikaanse massage” worden aangezien het wegdek in Zimbabwe niet echt iets is om over naar huis te schrijven. Aan de andere kant, waarom ook niet..
Met de laatste grensovergang is het einde van de trip al weer in zicht en halen we op de laatste avond nog wat goeie herinneringen op rondom het kampvuur. De ontmoeting met Candrew bleek unaniem toch wel de topper. Tijdens ons verblijf op het eiland in de Okavanga Delta werden we welkom geheten door Candrew, laten we zeggen het eiland opperhoofd. De combinatie van zijn ietwat gebrekkig Engels en de te lange pauzes tussen iedere zin tijdens zijn welkomstwoord maakte het al moeilijk niet in lachen uit te barsten. Diezelfde middag trekken we erop uit om te voet het eiland te verkennen en al vrij snel krijgen we een olifant in het vizier. Waarop Candrew zinvol aanvult; “Folks… This… is an elefant.” Ok tnx Candrew. Toen we niet veel later bij een hoop olifantenstront aanbelandden was het tijd voor z'n wekelijkse grap. Al hurkend begint hij driftig met z'n wijsvinger in de hoop met stront te wroeten terwijl hij quasi onopvallend checkt of iedereen ziet wat hij doet. Zodra hij daar voldoende van overtuigd is haalt hij met een vlugge beweging z'n wijsvinger uit de hoop met stront om vervolgens z'n middelvinger in z'n mond te stoppen om zo een choquerend effect te creëren. Op zich prima grap. Wat hij zich echter niet realiseerde is dat hij in z'n enthousiasme dusdanig ruw z'n hand van de hoop stront naar z'n mond bracht, dat er een stukje stront van redelijke omvang mee de lucht vloog om vervolgens onopgemerkt op z'n kin te belanden. En aangezien niemand zich geroepen voelde om daar melding van te maken liep hij daar vervolgens de resterende drie kwartier van de wandeling mee rond. Goed verhaal Candrew.
Het is werkelijk een prachtige reis geweest vol adembenemende landschappen, indrukwekkende ervaringen van de dieren in het wild en bijzondere ontmoetingen. In Johannesburg neem ik langzaam maar zeker afscheid van iedereen terwijl ik als laatste overblijf voordat ik de transfer naar het vliegveld pak richting Nederlandse bodem. Terugkijkend op een prachtig hoofdstuk zeg ik voor nu weer gedag tegen Travelland. En tot snel!
Hartelijk dank iedereen voor de interesse en leuke reacties, het was me een waar genoegen!

Suzanne Jansen-Beugels
Wij hebben ook die rhinowalk gedaan, ook met Ian. Was het meest indrukwekkend van de reis wat mij betreft! Leuk hoor, deze flashbacks!:)

Matthias De Mey
Leuke review van de laatste paar dagen en hele mooie foto's! Jammer dat het al gedaan is!

Frank Cramers
Jasper, heerlijk zoals jij geniet. Indrukwekkend

Kristel Drenth Vorstenbosch
Goede reis terug Jasper Guns!

Martijn van Leerdam
Super gaaf Jasp!

Frits van Schagen
Wederom....zwaar gaaf!

Marlène Morgenstern
Ge-we-dig!!!!!

Hannie Guns-Roodenburg
Mooi einde van de reis weer beschreven Jap. Spannende momenten bij de Rhino's. Gave foto's, benieuwd naar de rest. Welkom thuis xx

Henk van Lieshout
Oog in oog met een neushoorn, goed voor een nachtmerrie!

Karina Vogels
Mooi verhaal weer Jappie! Bedankt voor de verhalen en de foto's. Leuk om te lezen en wat een gave reis heb je gehad. Goede reis terug.

Petra Guns
Hey Jappie. Welkom thuis, het zal wel even wennen zijn in deze stenen jungle.

Emmy Guitjens
Dank je wel Jasper voor de prachtige verhalen.

Joanne Theron
Amazing!!