From Namibia to Botswana - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Jasper Guns - WaarBenJij.nu From Namibia to Botswana - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Jasper Guns - WaarBenJij.nu

From Namibia to Botswana

Door: Jasper Guns

Blijf op de hoogte en volg Jasper

08 Maart 2016 | Namibië, Swakopmund

Nadat we in Cape Cross afscheid nemen van de Atlantische oceaan rijden we Oostwaarts richting Botswana. Echter niet voordat we een bezoek zouden brengen aan Etosha National Park, trekpleister van Namibië waar we kans maken om de Big Five te spotten. We verblijven er twee nachten zodat we sochtends vroeg vlak na zonsopkomst door het park van de ene Camp site naar de andere kunnen rijden voor de meeste kans op succes. De nacht vooraf horen we vroeg in de ochtend al een leeuw brullen hetgeen de verwachtingen verder deed stijgen. En niet voor niets, een kleine tien minuten na het binnenrijden van het park zien we de eerste leeuw al in de verte langzaam tussen de bosjes op twee spiesbokken aflopen. Een mannetje van zo'n 2,5 jaar oud, onlangs door de leider van de groep verstoten zoals dat gebruikelijk is in leeuwenland zo vertelt de gids. De leider van de leeuwengroep tolereert geen andere mannetjes leeuwen boven de twee jaar omdat hij dat ziet als potentiële concurrentie. Het is de moeilijkste periode van hun leven omdat ze er nu alleen voor staan terwijl leeuwen, als enige binnen de katachtigen, in groepen leven en ook samen jagen. Pas rond hun vierde of vijfde jaar worden ze seksueel actief waarna ze op zoek gaan naar een leeuwen groep om over te nemen. Maar tot die tijd is het bikkel hard en vele overleven het ook niet. De spiesbokken hadden de leeuw overigens al lang in de gaten en dat had de leeuw op zijn beurt ook in de gaten waardoor hij weer afdroop. Wanneer hij niet binnen een bepaalde afstand van z'n prooi kan komen maakt hij in z'n eentje geen kans. Geen spectaculaire aanval op de vroege ochtend dus. Verderop de dag zien we nog enkele leeuwinnen voorbij komen, olifanten, neushoorns en giraffen. Ondanks dat ik de meeste van deze dieren al eens in een dierentuin had gezien is het toch bijzonder indrukwekkend om ze in hun eigen wilde leefomgeving te ervaren. Na Etosha National Park vervolgen we onze weg naar Botswana waarbij de soms ruwe en moeilijk begaanbare zandwegen die we met de truck trotseren me het gevoel geven alsof ik een Dakar Rally participant ben. Met het naderen van de grens verandert de omgeving zienderogen van uitgestrekte leegte en droogte naar groen begroeide gewassen. Na een vriendelijk ontvangst aan de grens van Botswana vervolgen we onze weg naar de Okavanga Delta, de grootste binnenlandse Delta ter wereld. De speedboot die ons naar de lodges op een eiland in het hart van de Delta zou brengen scheert in rap tempo over het water van de kronkelige steeds smaller wordende kanalen. De tocht duurt zo'n drie uur en onderweg zien we diverse krokodillen en nijlpaarden. Werkelijk ongekend hoe de lokale gids en boot bestuurder de ongelooflijk goed gecamoufleerde dieren al varende weet te spotten tussen het riet aan de oevers. Zelfs als we even terug varen en er vlak voor liggen heb ik soms moeite om ze te zien. De krokodillen zijn snel verdwenen als de boot in zicht is omdat ze er bang voor zijn. Jammer want dat is lastig fotos maken, en ergens ook wel prettig zodat ze een beetje op afstand blijven. Onderweg naar Victoria Falls verblijven we op diverse Camp sites waarbij het terrein niet is afgezet met hekken en dus vrij toegankelijk is voor de wilde dieren. En om hun komst nog wat verder aan te moedigen wordt het terrein vaak voorzien van kunstmatige waterbronnen waar de dieren snachts op af komen om te drinken. Snachts zie je dus letterlijk de grote Afrikaanse olifanten op enkele meters afstand tussen de tenten door wandelen, een ongelooflijk en machtig gezicht. Naast de wilde dieren zijn er overigens ook vele insecten waarbij het muggenleger sterk vertegenwoordigd is. Muggen spray, lange mouwen en lange broeken, klamboe, het mag allemaal niet baten er is geen ontkomen aan. Tevens zijn de slangen en schorpioenen nog steeds van de partij waardoor het nog altijd uitkijken blijft waar je loopt snachts. Als laatste bezienswaardigheid in Botswana bezoeken we per boot Chobe National Park. De Chobe River vormt gedeeltelijk de grens tussen Namibië en Botswana waarbij nog niet zo heel lang geleden beide landen op punt van oorlog stonden over een uit de hand gelopen ruzie over het in de rivier geleden eiland Sedudu. Beiden wilden het eiland toe-eigenen en uiteindelijk besloot het internationaal gerechtshof in Den Haag in voordeel van Botswana. Waarop Botswana vrijwel direct prominent een grote Botswaanse vlag in het eiland plantte die er nog altijd staat. Humor. Tijdens de boottocht zijn we getuige van een knappe bokswedstrijd tussen twee flinke olifanten en is het na het spotten van diverse nijlpaarden, krokodillen en buffels wel weer mooi geweest. Tijd om te vertrekken, op naar Victoria Falls.

Marjolijn Kamp
Wow!!

Marlène Morgenstern
Wat n geweldige ervaring Jasper Guns!!!!

Marc van Overdijk
Nondeju!

Anne Verhallen
So nice to read your stories...brings back memories, :,)enjoy!!

Hannie Guns-Roodenburg
Story of your life in Afrika! Super verhaal weer! xx

Petra Guns
Wat een prachtige foto's en een geweldig verhaal! Je hebt een mooie vakantie Jappie, geniet ervan!

Linda Willems
Genieten! !!!

Ivo Guns
Mooie ervaringen Jasp en ook weer hele vette foto's! Fijne reis nog.

Joanne Theron
Jasper!!! Looks like you had the most amazing time!! Wow, what great photos! We miss you - from sunny Cape Town x

Emmy Guitjens
Geweldig!