Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jasper Guns - WaarBenJij.nu Johannesburg - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Jasper Guns - WaarBenJij.nu

Johannesburg

Door: Jasper Guns

Blijf op de hoogte en volg Jasper

12 Februari 2016 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Na een voorspoedige vlucht land ik veilig in Johannesburg en even later bevind ik me op de trein die me van het vliegveld naar Standton zou brengen. Hier zou ik Kris en Jo ontmoeten, een bevriend Zuid Afrikaans stel waarmee ik enkele jaren geleden door Bolivia had gereisd. Prachtige tijd beleefd daar en ik kijk er enorm naar uit ze weer te ontmoeten. Zodra de trein vertrekt pakt de machinist de microfoon om ons te voorzien van wat nuttige informatie. Dat ging ongeveer zo. Good morning ladies and gentlemen and welcome a board on this lovely train. At the moment we're cruising at topspeed which would be about 260km/h (lees een luttele 60km/h) and the wheather conditions outside are beautiful. Just sit back, relax and enjoy your ride. This was your driver speaking and I wish you a great day! Goeie vibe hier. Eenmaal gearriveerd op station Standton ontmoet ik Kris en Jo, geweldig om elkaar weer te zien na al die tijd. Na een pitstop bij hun thuis krijg ik een rondleiding door de stad met bijbehorende lokale biertjes, altijd goed. De volgende dag zijn we vooral nog bezig met wat voorbereidingen en de Landrover klaar maken voor onze trip van Johannesburg via Golden Gate Park naar Storms River Mouth, het begin van de Otter Trail. En dan is het zover, klaar voor vertrek. De eerste dag passeren we wilde dieren, prachtige landschappen die me doen denken aan Nieuw Zeeland en vrij goed volgens planning arriveren we bij Golden Gate. Enigszins op tijd naar bed want morgen beloofde een lange dag te worden. Deze dag zouden we zo'n 1100km overbruggen en de wegen zijn hier laten we zeggen niet zo comfortabel en begaanbaar zoals ik gewend ben in Nederland. Het eerste gedeelte van de tocht verloopt voorspoedig en wanneer we op een gegeven moment ver na zonsondergang een zandweg inslaan lijkt het erop alsof we bijna op onze bestemming zijn gearriveerd. Maar aan het donkere kronkelpad die ons tussen en over de bergtoppen leidt lijkt geen einde te komen. Navigatie is er niet en het ontbreken van bereik maakt het ook niet mogelijk om te bellen met de andere vrienden die we in een afgelegen huisje in Outeniqua Mountains zouden ontmoeten. Enkele handgeschreven aantekeningen is het enige wat we hebben en die lijken op een gegeven moment te wijzen in de richting van een afgesloten pad. Na kort overleg nemen we de gok en rijden we de wegafzetting voorbij in de hoop de juiste keuze te hebben gemaakt. De Landrover baant met enige moeite z'n weg door het mulle zand van het steeds smaller wordende steile pad totdat we niet meer verder kunnen. De koplampen van de jeep schijnen recht op een grote tak die de weg verspert. Mooi zo, volgens de aantekeningen moeten we hier rechts een ander pad in en zouden we er moeten zijn. Ik kijk om me heen en zie niks, laat staan een pad. Mijn Zuid Afrikaanse vrienden weten gelukkig beter en rijden voor m'n gevoel zo'n beetje dwars door de grote struiken langs het pad en herkennen direct de jeep van de andere vrienden. We zijn er. We parkeren de Landrover, pakken onze spullen en lopen het laatste stukje naar het absurd afgelegen sprookjesachtige huisje. Met een prachtig verlichtte sterren hemel als beloning voor de lange dag genieten we tegen middernacht samen van een traditionele braai als avondmaal. Knap dagje vandaag.

Karina Vogels
Wauw, dat is nog eens een sterrenhemel!!! Mooie foto's!!!

Hannie Guns-Roodenburg
Spannend begin Jasper en wat leuk om Jo en Kris weer te zien. Maar goed dat hun daar de weg kennen en op de goeie plek uitkwamen. Leuk huisje trouwens, prachtige plek. Denk dat je Zuid Afrika net zo geweldig mooi zult vinden als wij destijds. Dus geniet er maar fijn van. Veel plezier en we zien uit naar je mooie vervolgverhaal. liefs knuffel pa en ma. xx

Philippe Nash
Are you in SA?Vertaling bekijken

Mieke Guns
Prachtige foto's, geniet ze!

Hans Holtzer
Gaaf man!

Candy Reeuwijk
WTF Gaaf Jasper N joy!

Petra Guns
Hey Jappie. Prachtig verhaal weer. Mooie foto's. Dat is puur genieten. Veel plezier met je maatjes. Liefs en groetjes.

Frank Buijs
Gaaf Jasper!!

Uta Ta
Leuk (en toch een beetje raar... De mogelijkheden van social media...) om je door je travel journal te mogen leren kennen! Veel plezier!

Marc van Overdijk
Gaaf hoor!

Twan Van Gerven
Nu krijg ik ook zin om te gaan!!

Frits van Schagen
Goed bezig Jasper! Krijg hiervan wel extra zin in mijn eigen vakantie daar! :-)

Astrid Guns
Mooi avontuurlijk begin van je reis! Ben nu al benieuwd naar het volgende verhaal. :-)

Helena Rocha
Great photos!

Henk van Lieshout
Veel plezier, Jasper!

Ronald Vogels
Geniet er van Jap! Mooi land!

Dirk Smits
En ik maar klagen over die Duitse snelwegen… ziet er weer fantastisch uit kerel!!!

Jasper Guns
Tnx iedereen weer voor de leuke reacties!!

Thilata Haasnoot
Mooie foto's en leuke verhalen ! Geniet ervan !

Marlène Morgenstern
Wat kan jij prachtig vertellen. Geniet ervan x

Emmy Guitjens
Geweldig mooie foto's en mooi verteld. Geniet van je trip, je prachtige ervaringen en de mensen die je ontmoet. Groetjes xx